Komunikacja miejska w Berlinie umożliwia szybkie przemieszczanie się po mieście bez konieczności korzystania z samochodu. Bogata siatka połączeń w każdym kierunku ma na celu skłonić zarówno mieszkańców, jak i turystów do korzystania z transportu publicznego. Pod względem komunikacji Berlin jest jednym z najlepiej zorganizowanych miast w Europie. Poniższa mapka idealnie obrazuje, jak bezproblemowo można się dostać z jednego końca miasta na drugi.
Środki transportu miejskiego w Berlinie
Ringbahn
To właśnie moja wczorajsza spontaniczna przejażdżka Ringiem zainspirowała mnie do stworzenia tego wpisu. Ringbahn to szybka kolej miejska, która jeździ w kółko i tym samym wyznacza granicę strefy A, czyli centralnej części miasta. Do wyboru jest linia S41, która jedzie z północy (Gesundbrunnen/Nordkreuz) w kierunku wschodnim i linia S42 jadąca na zachód. Poza Ringiem znajduje się strefa B, która z kolei dochodzi do granic administracyjnych miasta i strefa C, będąca już na terenie kraju związkowego Brandenburgia.
S-Bahn, U-Bahn, Straßenbahn, Bus
Oprócz tego, w Berlinie są również normalne szybkie kolejki miejskie, znane jako S-Bahn. Kursują bardzo często i to z dzielnic zlokalizowanych na przedmieściach. Dzięki temu w ciągu kilkudziesięciu minut można dojechać do turystycznego centrum miasta. Do dyspozycji podróżujących jest także 10 linii metra (U-Bahn). Najdłuższa linia U7 (jasnoniebieska) ma aż 40 stacji. Metro ma w Berlinie charakterystyczny żółty kolor i często jeździ nad ziemią. Całość dopełniają liczne linie tramwajowe (Straßenbahn) i autobusowe (Bus). Dzięki tak fantastycznie rozbudowanej siatce komunikacji miejskiej, nawet w przypadku wypadków lub opóźnień można bez większych problemów znaleźć zastępczy środek transportu.
Bilety na komunikację miejską w Berlinie
Bilety kupuje się w automatach zlokalizowanych na każdej stacji lub u kierowcy, jeżeli chodzi o autobus. Z myślą o turystach, automaty mają opcje wyboru języka, więc spokojnie znajdziecie odpowiedni bilet nie znając niemieckiego. Najbardziej opłaca się kupić Tageskarte (bilet dzienny) za 8,60€, której można używać we wszystkich środkach transportu strefy A i B, ale uwaga tylko do godz. 3:00 następnego dnia. Nie jest to więc typowy bilet 24-godzinny. O innych biletach (także grupowych) możecie poczytać na stronie BVG.
Ważne: W Berlinie bilety trzeba skasować przed wejściem do pociągu, ponieważ w środku nie ma kasowników.
Komunikacja miejska w Berlinie – aplikacja BVG
Polecam ściągnąć sobie aplikację BVG, dzięki której zawsze traficie do celu. Logując się do swojego konta i podpinając kartę płatniczą, pojawi się również możliwość zakupu biletów online. Pamiętajcie, że w Berlinie bilet ze zniżką obowiązuje tylko dzieci w wieku 6-14. Studenci płacą cenę regularną.
Z różnic kulturowych warto również wiedzieć o tym, że w Niemczech do autobusu wchodzi się pierwszymi drzwiami i trzeba pokazać bilet kierowcy. Wychodzi się tyłem, dzięki czemu jest mniejszy „korek”. Jeżeli chcecie wysiąść na konkretnym przystanku, trzeba nacisnąć przycisk STOP. W przeciwnym razie autobus się nie zatrzyma (chyba, że ktoś będzie czekał na przystanku).
Zawsze gdy berlińczycy narzekają na opóźnienia S-Bahnów (które wcale nie są duże), to mam ochotę zabrać ich na wycieczkę do Warszawy i pokazać, jak wygląda prawdziwe życie. Komunikacja miejska w Berlinie jest naprawdę świetna, więc bardzo Wam polecam z niej korzystać. Oprócz tego, że można uniknąć korków i zaoszczędzić na benzynie/parkingach, to również zrobić coś dobrego dla środowiska. Jestem na tak!
A Wy? Lubicie korzystać z komunikacji miejskiej w Berlinie?